“Nie każ mi myśleć” – jakie potrzeby ma użytkownik?

Przypadkiem jest to także tytuł jednej z najważniejszych książek o doświadczeniu użytkownika, napisanej przez Steve’a Kruga.

zima design projekt yestersen

Ulubionym narzędziem projektantów do poznawania potrzeb i zachowań użytkowników są badania jakościowe. W skrócie: rozmawiamy z użytkownikami, prosimy ich o przejście z badaczem przez produkt i opisywanie na bieżąco, czego się spodziewali, czego nie znaleźli, a co wprawiło ich w dobry nastrój.

Steve słusznie zauważył, że użytkownik chce włożyć jak najmniej wysiłku w obsługę produktu, osiągając maksymalne efekty. Najlepiej już od pierwszej sekundy. Dlatego właśnie Amazon proponuje zakupy jednym kliknięciem, Instagram umieszcza filmowe stories na pierwszym widoku aplikacji. Po prostu zrozumieli, czego chce klient i dają mu to na talerzu.

Taką wiedzę na bieżąco gromadzi Spotify. Usuwa spod stóp użytkowników wszelkie przeszkody, np. przeprojektowując strony podcastów, na których wcześniej ciężko było znaleźć ostatni odcinek. Wiedząc, że większość z nas nie chce żmudnie zbierać ulubionej muzyki w jedną listę, Spotify na pierwszej stronie proponuje gotowe i spersonalizowane (przez algorytmy) playlisty. Lubimy nasz Daily Mix, czy podsumowanie najczęściej słuchanych utworów z kropelką nowości. Nie musimy nad nimi zbyt długo rozmyślać.

Nawet najlepszy produkt można ulepszyć, patrząc na zachowanie użytkownika. Nie każmy mu myśleć, wyszukiwać rozwiązań, pokonywać problemy. Lepiej zaproponować własną, zaprojektowaną przez nas ścieżkę i pozwolić użytkownikowi płynąć z prądem. Spokojnie i bez zbędnych turbulencji.

Książka Nie każ mi myśleć” , „Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things„ Donald Norman

Więcej o wprowadzaniu zmian w swoich produktach i usługach dowiesz się z naszych Business Hero Cards – zerknij tutaj.

Już dzisiaj możesz zrobić pierwszy krok w kierunku zmiany swojego biznesu. Porozmawiaj z naszymi ekspertami, którzy z chęcią odpowiedzą na Twoje pytania. Bez żadnych zobowiązań!

Przeczytaj o UX

Zobacz inne artykuły, które też mogą Cie zainteresować